11 november 2008

Cowboyer

Det finnes mange Cowboyer i byggebransen, og av og til dumper man bort i dem. For et års tid siden begynte jeg å tegne et privathus for en entrepenør som skulle ha egen arkitekttegnet bolig. Det viste seg at denne fyren var en frekk og slu cowboy, og det viste seg også at han ikke betalte fakturaene for arbeidet jeg hadde gjort. Dermed avsluttet vi oppdraget vårt med han, men før vi rakk å skjønne hva vi hadde begitt oss inn i hadde vi allerede levert ut en god del tegninger.

I januar i fjor fikk vi varsel fra en nabo om at erbeidet med boligen hadde påbegynt. Vi tok oss en tur for å kikke; og jommen sto ikke allerede to etasjer av i alt tre ferdig oppført på tomta. Vi undret oss litt, og ristet på hodet. De siste tegningene fra vår side var jo ikke tilstrekkelig som underlag for bygging, og vi hadde ikke samtykket i oppføring av bygget.


Nå har entrepenørfirmaet han gått konkurs og dratt med seg både uskyldige private boligbyggere og andre firma i byggebransjen i dragsuget. Vi har et stort beløp utestående som vi aldri har fått betalt for, og pengene kan vi se langt etter da det ikke er noen verdier i konkursboet. Cowboyen har allerede startet nytt byggefirma og har annonser i avisen etter nye byggeoppdrag.

Siste jeg hørte for noen dager siden var at han har flyttet inn i boligen som jeg har tegnet, men som ikke er betalt for.

Burde det ringt en bjelle ut i fra hvor dårlige norskkunnskaper vedkommende har..?

7 kommentarer:

Marre Elisa sa...

Fytterakkern! Det e ikke grenser før ka noen kan gjør.

Inger sa...

Marianne har noen i sin slekt, et ungt par, som tenkte å starte samboerskapet med å bygge hus sammen. De leide inn firmaet hans, nå står de på bar bakke. Byggefirmaet er konkurs, men de har betalt regninger til firmaet for 2 millioner.. dvs hele boliglånet deres. De har ikke noe hus.. folk på bygda prøver å hjelpe dem med dugnad...

Marre Elisa sa...

å fyyy fan!!!! Synes utrulig synd på dem:(:(

*SNYdesign sa...

For en A-hole!Bra du tar opp saken her!Lykke til videre!

Inger sa...

det går jo fint for meg, men slike ting kan jo virkelig velte økonomien og livvsituasjonen for noen..

Anonym sa...

Norskkunnskaper du liksom.
Det heter faktisk entRepenør.

UNICORNBROWSER sa...

ja slike useriøse kunder kan du trygt si jeg har vært bort i på jobb selv. Det florer jo av slike uærligheter,som tydeligvis tar seg vann over hodet. Fy søren så frekt altså...jeg merker meg navnet..