22 mai 2009

How to

... sy jeansene dine smalere.

Jeg har en 5-6 jeanspar i skapet mitt som jeg har endt opp me å sy smalere i leggen. To par Replayjeans og et par gamle fra Zara og BokBok pluss diverse. Så lenge de er passe i i midja og sitter fint over rumpa synes jeg det er dumt å bare ha dem liggende ubrukt i skapet fordi jeg nå synes de har litt vid legg. De fleste av dem er i utgangspunktet med smal eller rett ned legg, men jeansene har jo mye smalere passform nå.

Mia lurte på hvordan jeg gjør. Det er i grunnen veldig enkelt:

  1. jeg tar på meg jeansen på vrangen, sjekker hvor på beinet ved kneet eller låret de starter å "skrå ut" eller få ekstra vidde.
  2. Kliper stoffet sammen rundt ankelen og ser hvor mye ca jeg vil ta vekk der for å få den riktige passformen.
  3. Så tar jeg buksene av meg. setter et merke på begge stedene oppe og nederst på de to punktene
  4. Velger rettsøm og setter meg på symaskina og starter å sy fra det punktet jeg har merket meg nederst ved ankelen og syr i rett linje mot det punktet jeg har merket av der buksen sitter tight (ofte på låret).
  5. Tar på buksen på vrangen igjen og prøver om vidden ble passe, evt om jeg må sy mer slik at den blir smalere. Så klipper jeg av overflødig stoff, og syr en sikksakksøm over kanten langs hele sømmen.
  6. Ferdig
Det har ikke slått feil til meg noen gang, men virker kanskje litt risky for de som ikke har gjort det før.

Eventuelt kan du følge PatentLeather sin steg-for-steg guide. Hun har også lagt ut mange andre fine guider på hvordan du kan fikse ting selv med klærne dine.

2 kommentarer:

*SNYdesign sa...

Topp tips!!!:)

Minimia sa...

:) Jeg skal teste! TAKK!